09 maj 2009

Vecka 31

Idag har jag gått in i graviditetsvecka 31! Bara 69 dagar kvar till beräknad förlossning. Under denna vecka händer följande med mig och bebis:

Bebis: Längden är 40-42 cm, vikten är 1,6-1,8 kg. Bebisen lagrar fett, hjärnan utvecklas mer och lungorna kan fungera på egen hand. Ofta lägger sig bebisen med huvudet ner vid denna tid (min ligger med huvudet ner sen en tid tillbaka). Ögonfärgen bestäms runt denna vecka, men den kommer inte att visa sig förrän ca 6-9 månader efter födseln. Det beror på att pigmenten i ögonen behöver ljus för att kunna färdigbildas.

Jag: Vikten har kanske ökat mellan 9-12 kg (min vikt har ökat 8 kg). Man kan få en del problem med halsbränna och ryggvärk i slutet på graviditeten (det har jag). Revben och bäcken kan också ömma (bäckenet men inte revbenen så mycket för mig). Äta lite och ofta och att vara upprätt kan hjälpa mot halsbrännan. Massage kan lindra ryggvärken. Naveln sträcks ut mer och kan börja puta (min gör det lite på ena sidan). Lungkapaciteten har ökat från 500-800 kubikcm luft/andetag. Man kan lättare känna sig andfådd. Bebisen tar upp större delen av magen och det kan kännas tungt och trångt. En del samlar på sig vatten och svullnar speciellt om benen.
Det kan vara bra att prata med sin partner om hur det kommer bli när bebisen är född. Att förbereda sig för förlossningen är också bra, läsa en bok, gå en kurs och prata med partnern.

(Jag har surfat runt lite efter information och sedan skrivit en egen text efter vad jag tycker är intressant.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar